Arbetsträning och hemmabak

I skrivande stund så vräker snön ner utanför fönstret
och ännu ett lager byggs upp överallt, efter de senaste
dagarnas regnande och töande. Kattskrället Isola ligger
å tvättar sig i mitt knä, och jag har nyss käkat middag,
nåt så avancerat som Spagetti Bolognese. Yumyum :)
Betydligt godare än gårdagens middag. Fräste då ihop
pyttipanna med frysta grönsaker. Brukar vara gott och
lagas ganska ofta här hemma men igår smakade det
konstigt och "gammalt". Efter det mådde jag pyton,
hela natten och en bit in på dagen idag. Måste ha varit
nåt skumt med grönsakerna. Så jag blev hemma från
jobbet idag. Förresten, idag är det en vecka sen jag
började arbetsträna på Eurocash här i stan. Trivs
mycket bra, går där med en glad och pigg känsla i
kroppen varenda dag. Jobbar halvtid, 9-13 mån-fre,
till att börja med. Just nu är jag på mejeriavdelningen,
vilket innebär uppackning och påfyllning av mjölk,
yoghurt, fil, smör, margarin, laktosfria varor, juicer av
alla de slag, drickyoghurt, ägg, mm mm. Och när man
arbetar bland hyllorna i affären kommer det ofta fram
någon kund och frågar något efter/om någon vara. Dom
har byggt om en del på Eurocash den senaste tiden
och olika avdelningar har kastats om och flyttats. Och
till nästa år ska dom ha byggt ut 1000 m3 till!
För kung och fosterland; Köööp!
Jepp...

Idag har jag fördrivit tiden med lite hemmabak;
Hallonmuffins med keso.
Dock hade jag inga muffinsformar hemma, men...
jag hade ju bakplåtspapper, man kan ju tillverka
sina egna formar. Så jag satte mig, klippte ut
24 st 12x12 cm ur några bakplåtspapper och började
sedan vika dom runt ett vanligt dricksglas. Men mitt
tålamod höll så långt som till 5 st färdiga formar, sen
gav jag upp! Tänkte att "Äh, dom kommer säkert att
vika upp sig inne i ugnen sen, fyllda och allt, och blir till
en enda stor massa av papper å smet." Så jag tog
fram en långpanna istället med bakplåtspapper, för att
istället grädda i den och sen skära ut fyrkanter i lagom
portionsstorlek. Och det funkade ju lika bra det!
Enligt receptet skulle man trycka några frusna hallon i
varje muffin, men eftersom jag bakade i långpanna så
krossade jag alla de frysta hallonen i påsen (200 g frysta
hallon, lagom till en långpanna) till "hallonströssel" och
strödde ut över den färdiga smeten.

"Muffinsrutorna" blev farligt goda, och Isola uppskattade
dom lika mycket hon också :)

Här är receptet:


Hallonmuffins med keso

24 st

5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 dl strösocker
Två nypor salt
3 ägg, lätt uppvispat
4 msk matolja (eller flytande margarin)
2,5 dl mjölk eller crème fraîche
1 liten förpackning keso naturell
Hallon, djupfrysta (eller blåbär)

Sätt ugnen på 175°C. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt.
Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa ihop resterande
ingredienser (utom hallon!) med elvisp i en skål. Rör ner mjölblandningen
i smeten och rör smeten slät. Fyll muffinsformar med smeten och tryck ner
några hallon i varje muffin. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20-25 minuter
(känn med provsticka att de är torra inuti). Ta ut plåten från ugnen, låt den stå
5 minuter och låt sedan muffinsen svalna på galler. Går utmärkt att frysa.





Kommentarer
Postat av: Mamsen

Spara lite till mig! Jag kommer förbi i eftermiddag!

2011-03-11 @ 11:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0